SEO Magento webshop
21 Apr `15 SEO

SEO Magento webshop instellingen

Magento is een fantastisch platform om een professionele webshop te laten maken en als je een paar default instellingen wijzigt, ook zeer SEO vriendelijk. De klant optimaal bedienen, een snelle shop en goed scoren in Google, het kan allemaal met een Magento webshop, maar je dient wel de juiste configuratie van de verschillende instellingen te hebben. Om die reden behandel ik hieronder SEO Magento webshop instellingen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de technische details zijn voor de bezoeker maar ook zeker voor de zoekmachines. Zorg dus dat je je zaakjes op orde hebt. Ik ga hier in op een aantal belangrijke SEO instellingen in Magento – sommige voor de beginner, andere voor de meer gevorderde webmaster of developer.

Basis SEO settings in Magento

Uiteraard dienen de meest basis SEO Magento webshop instellingen goed te staan. Ga deze checklist zorgvuldig af wanneer je online gaat met je nieuwe Magento shop. Uiteraard kun je aan de hand van deze lijst ook je bestaande Magento webshop controleren op veel voorkomende fouten en default SEO settings in Magento.

Magento homepage – default title “home”

Nog veel te vaak zie ik webshops die live gaan met de default title “home” op de homepage. Ontzettend zonde uiteraard, want dit is misschien wel je meest belangrijke title van de hele site. Geef je homepage een goede, relevante naam met daarin de keywords waar je de pagina op hebt ingezet. Je kunt dit eenvoudig wijzigen in de admin panel Systeem > Configuratie > Ontwerp > HTML head > Standaardtitel. Indien je een CMS pagina voor de home hebt, kun je de title aldaar aanpassen.

Automatisch gegenereerde default Magento description

Ga naar Systeem > Configuratie > Ontwerp > HTML head > Standaard omschrijving en laat dit veld leeg. Als je hier wel iets invult, krijg je op iedere pagina waar je geen meta hebt ingevuld deze description en dus duplicate descriptions. Schrijf in plaats daarvan voor iedere CMS-pagina, categorie, product en eventueel tag-pagina een originele meta description, die relevant is voor de desbetreffende pagina.

Default Magento keywords

Ga naar Systeem > Configuratie > Ontwerp > HTML head > Standaard-keywords en haal de standaard Magento keywords “magento, magento commerce” weg. Laat dit veld leeg wanneer je niet voor ieder product, categorie, pagina etc. de keywords hebt ingevuld.

Index, follow

Vergeet niet “index, follow” in te schakelen wanneer je live gaat met de site. Gelukkig zien wij het maar zeer zelden dat dit wordt vergeten, maar zelfs als wij één webshop hierop kunnen wijzen, is het al de moeite waard om hier te noemen. Je vindt deze instelling bij Systeem > Configuratie > Ontwerp > HTML head > Standaard Robots.

Permanente redirect (301) voor oude URL

Zet deze setting op “ja”. Wanneer je een pagina verhuist of iets aanpast in de URL, dien je aan Google te laten weten dat de pagina is verhuisd naar een nieuwe URL. Dit doe je met en HTTP response code 301 “permanente verhuizing”. Je vindt de instelling hier: Systeem > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimalisatie (SEO) > Maak een Permanente Redirect voor de oude URL.

Creëer een sitemap.xml in Magento
Ik kom helaas nog weleens tegen dat een webshop eigenaar is vergeten een sitemap te maken of nog erger dat de sitemap is gecreëerd met de sample producten en categorieën. Een sitemap is ontzettend belangrijk voor de zoekmachines (Google) en dient daarom goed in orde te zijn. Ga naar Catalogus > Google Sitemap en genereer een sitemap. Controleer de sitemap goed, alvorens je deze via de Google Webmaster Tools submit bij Google.

Meer geavanceerde SEO Magento webshop instellingen

De onderstaande SEO Magento webshop instellingen zijn essentieel en dien je goed over na te denken en vooral ook te weten wat je doet. Lees jezelf goed in en verander bij een bestaande shop niet zomaar de instellingen.

Zet rel=canonical aan

Deze setting kan een hoop dubbele content voorkomen en wij raden dan ook aan om deze voor zowel de categorieën als producten aan te zetten. Je vindt de canonical settings in Systeem > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimalisatie (SEO), schakel deze in. Vaak zijn nog aanvullende wijzigingen in de code nodig om de canonicals optimaal in te stellen. Je vindt hier meer informatie over canonicals [LINK CANONICAL BLOG].

Categorieën pad voor product-URLs gebruiken

Systeem > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimalisatie (SEO) > Categorieënpad voor product-URL’s gebruiken, wij adviseren je deze instelling op nee te zetten. Wanneer je deze instelling wel hebt ingeschakeld, kunnen er problemen ontstaan met duplicate content. Ook wanneer je een categorienaam wijzigt, kan het zijn dat een heleboel pagina’s die geïndexeerd zijn in Google ineens niet meer vindbaar zijn. Echter, als de site live is en deze instelling is wel ingeschakeld, niet meer aankomen! Deze instelling heeft grote gevolgen voor de indexering van de gehele site en kan niet zomaar worden gewijzigd.

Base URL en server rewrites

Een belangrijke keuze die je voor live-gang bewust dient te nemen, is of je de domeinnaam met www of zonder www wilt. Voor SEO en de ranking van je website maakt het niet uit voor welke optie je kiest, als je er maar één kiest en consequent bent. Er zijn twee opties:

Voorbeeld met www: http://www.jouwdomein.nl
Voorbeeld non-www: http://jouwdomein.nl

Ga naar Systeem > Configuratie > Web > Onveilig > Basis-URL en vul hier de door jou gekozen versie in met www of zonder www. Maar hiermee zijn wij er nog niet. Nu moeten wij zeker stellen dat je geen duplicate content krijgt doordat de site op www en non-www beschikbaar is. Oftewel wanneer je voor een www-versie hebt gekozen, moet al het verkeer dat zonder www binnenkomt correct worden doorverwezen en vice versa. Kijk daarom in de .htaccess file of de automatische redirect goed staat ingesteld.

Voor www URLs:
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.jouwdomein.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.jouwdomein.nl/$1 [L,R=301]

Voor non-www versie:
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^jouwdomein.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://jouwdomein.nl/$1 [L,R=301]

Ik heb hier een overzicht gegeven van de meest belangrijke SEO instellingen in Magento. Als je een Magento webshop laat maken, zorg er dan voor dat de ontwikkelaar dit in ieder geval in orde heeft. Uiteraard dien je daarnaast originele en kwalitatieve content op je website te hebben, een goede structuur en een caching waardoor je webshop een snelle laadtijd hebt. Wanneer je de SEO Magento webshop instellingen allemaal goed in orde hebt en geen links spamt, kun je niet anders dan omhoog gaan!

Category: Magento, SEO advies, Web development, Webshops